-
مشخصات کارت اعتباری بانک ملی ایران چیست؟
1- کارتهای اعتباری بانک ملی ایران بر مبنای عقد مرابحه و قانون عملیات بانکی بدون ربا میباشد.
2- دارنده کارت میتواند تا میزان مشخصی که به آن سقف اعتبار گفته میشود، از محل اعتباری که توسط بانک ملی ایران به آن اختصاص داده شده است، از مراکز فروش کالا یا خدمات خرید کرده و بنا به شرایط خود به صورت یک جا یا اقساطی با فواصل و مبالغ انتخابی خود اقدام به پرداخت نماید.
3- اعتبار تخصیصی به کارت های اعتباری، از نوع گردشی می باشد.
-
منظور از گردشی بودن اعتبار چیست؟
گردشی بودن اعتبار به این معنا است که در هر پرداخت، بانک پس از کسر سود یا کارمزد یا وجه التزام، اصل اعتبار را مجدداً به حساب دارنده کارت اعتباری باز می-گرداند و دارنده کارت مجدداً میتواند آن را مصرف کند.
-
نحوه درخواست کارت های اعتباری بانک ملی ایران به چه صورت است؟
درخواست کارتهای اعتباری از طریق مراجعه به تمامی شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور میسر میباشد.
-
شرایط عمومی دریافت کارت اعتباری بانک ملی ایران چه می باشد؟
1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
2- داشتن حداقل 18 سال تمام.
3- دارا بودن یکی از انواع سپرده های قرض الحسنه جاری، پس انداز و سرمایه گذاری کوتاه مدت سیبا برای اتصال به کارت اعتباری.
4- عدم سابقه چک برگشتی نزد شبکه بانکی کشور.
5- عدم بدهی غیرجاری.
-
آیا ضامن متقاضی کارت باید دارای حساب در یکی از شعب بانک ملی ایران باشد؟
بله
-
کارت اعتباری از چه زمانی فعال می شود؟
کارتهای اعتباری بانک ملی ایران در زمان تحویل به مشتری، توسط کاربر شعبه فعال میشود.
-
کارت اعتباری بانک ملی ایران تا چه مدت دارای اعتبار است؟ (تاریخ انقضا)
مدت اعتبار کارتهای اعتباری بانک ملی ایران بسته به نوع محصولات و سیاستهای بانک ملی ایران تعیین میشود. در حال حاضر مدت اعتبار تمامی کارتهای اعتباری یکساله میباشد.
-
آیا کارت اعتباری همانند کارت های بانکی قابلیت انجام خریدهای اینترنتی را دارند؟
بله، با استفاده از رمز دوم و اطلاعات مندرج بر روی کارت می توان به صورت اینترنتی اقدام به خرید نمود.
-
نحوه تعریف یا تغییر رمز دوم کارت اعتباری به چه صورت است؟
تعریف یا تغییر رمز دوم توسط مشتری و با استفاده از دستگاههای خودپرداز (عابر بانک) بانک ملی ایران انجام میگیرد.
-
آیا امکان تغییر رمز کارت اعتباری توسط مشتری وجود دارد؟
بله، مشتری با استفاده از دستگاههای خودپرداز (عابر بانک) بانک ملی ایران قادر به تغییر رمز کارت (اعم از رمز اول و رمز دوم) میباشد.
-
اقدامات لازم در صورت فراموش کردن رمز اول کارت اعتباری چیست؟
دارنده کارت میبایست با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر، به یکی از شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور مراجعه نماید.
-
سقف اعتبار کارت های اعتباری بانک ملی ایران به چه میزان است؟
سقف اعتبار تخصیصی به هر مشتری از طریق مکانیزم اعتبارسنجی مشخص میشود
-
آیا امکان برداشت وجه نقد از طریق خودپرداز و یا کارتخوان های شعب امکان پذیر می باشد؟
خیر. طبق قوانین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، برداشت وجه نقد از کارتهای اعتباری ممنوع است
-
آیا انتقال وجه از کارت¬های اعتباری به سایر کارت¬ها (کارت به کارت) وجود دارد؟
خیر. انتقال اعتبار از کارت اعتباری به سایر کارتهای اعتباری امکانپذیر نمیباشد.
-
چه ترمینال هایی پذیرنده کارت اعتباری بانک ملی ایران می باشند؟
کارتهای اعتباری بانک ملی ایران در تمامی پایانههای فروشگاهی(POS) متصل به شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک)، دروازههای پرداخت اینترنتی به عنوان مراکز پذیرش کارتهای اعتباری و دستگاههای خودپرداز (فقط برای انجام عملیات ماندهگیری اعتبار کارت) قابل استفاده میباشند.
-
در صورت سرقت یا مفقود شدن کارت اعتباری چه اقداماتی می بایست صورت گیرد؟
دارنده کارت میبایست برای مسدود کردن کارت اعتباری با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر به یکی از شعب بانک ملی ایران مراجعه نماید و یا با شماره
43087-021 (واحد ارتباط با مشتریان شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا) تماس حاصل نماید.
-
از چه طریقی می توان صورتحساب کارت اعتباری را دریافت کرد؟
1- شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا صورتحساب تمامی مشتریان کارت اعتباری بانک ملی ایران را به پست الکترونیکی معرفی شده از مشتریان ارسال مینماید.
2- با مراجعه به وب سایت شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا به نشانی https://www.bmicc.ir امکان دریافت صورتحساب وجود دارد.
3- با مراجعه به شعب بانک ملی ایران امکان دریافت صورتحساب وجود دارد.
-
منظور از گزینه سود دوره در صورتحساب چیست؟
در صورت مصرف اعتبار کارت، از زمان انجام تراکنش تا زمان صدور صورتحساب، سودی محاسبه میشود که سود دوره نامیده میشود.
-
گزینه جمع کارمزد در صورتحساب چه کارمزدهایی را شامل می شود؟
1- آبونمان کارت اعتباری.
2-کارمزد ماندهگیری (درصورت استعلام مانده اعتبار ازپایانه های فروشگاهی(POS) یا خودپردازها).
-
مبلغ آبونمان کارت های اعتباری به چه میزان است؟
مبلغ آبونمان کارت های اعتباری مرابحه 1% مبلغ اعتبار تخصیصی می باشد، این مبلغ در اولین صورتحساب صادره از دارنده کارت اخذ میگردد.
-
منظور از مبلغ قسط سر رسید شده ذکر شده در صورتحساب چیست؟
قسطی که زمان پرداخت آن فرا رسیده باشد، قسط سررسید شده نامیده میشود.
-
منظور از مبلغ قسط سر رسید گذشته ذکر شده در صورتحساب چیست؟
قسطی که مهلت پرداخت آن گذشته باشد، قسط سر رسید گذشته نامیده میشود. لازم به ذکر است این قسط مشمول وجه التزام (جریمه دیرکرد پرداخت) میشود.
-
منظور از وجه التزام ذکر شده در صورتحساب چیست؟
جریمهای که به دارنده کارت به علت دیرکرد پرداخت اقساط تخصیص یافته است.
-
منظور از گزینه سود تسهیلات ذکر شده در صورتحساب چیست؟
اگر دارنده کارت بازپرداخت بدهی خود را به صورت اقساطی انتخاب نماید، مبلغی به بدهی وی اضافه می شود که سود تسهیلات نامیده می شود. لازم به ذکر است سود تسهیلات از زمان صدور صورتحساب تا پایان آخرین قسط محاسبه می شود.
-
نحوه پرداخت اقساط به چه صورت است؟
پرداخت اقساط به صورت اینترنتی و از طریق مراجعه به وب سایت شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا به نشانی https://www.bmicc.ir و یا وب سایت بانک ملی ایران به نشانی http://www.bmi.ir امکان پذیر می باشد.
-
اقدامات لازم از سوی مشتری برای تسویه حساب کامل کارت چیست؟
بدین منظور دارنده کارت می بایست به شعبه صادرکننده کارت اعتباری مراجعه نموده و پس از درخواست تسویه حساب کامل کارت به صورت کتبی، تمام بدهی خود را پرداخت نماید
-
قرارداد لازم الاجرا چیست؟
قرارداد لازم الاجرا سندی رسمی است که بر اساس قانون بانکداری بدون ربا، بین بانک و دارنده کارت تنظیم میشود که به موجب آن در صورت عدم پرداخت بدهی توسط دارنده کارت، بانک میتواند نسبت به اخذ اجرائیه در مراجع قانونی اقدام نماید.
-
نحوه فسخ قرارداد لازم الاجرا به چه صورت است؟
با تسویه حساب کامل کارت اعتباری، قرارداد لازم الاجرا فسخ میشود.
-
آیا امکان تمدید کارت اعتباری وجود دارد؟
بله، در صورت تمایل دارنده کارت و با تشخیص رئیس شعبه صادرکننده، امکان تمدید کارت وجود دارد.
-
سامانه مکنا چیست؟
صدور کارت اعتباری، منوط به شناسایی مشتریان و ریسک اعتباری آنها است. به همین منظور مرکزی تحت عنوان "مرکز کنترل و نظارت اعتبارات" (مکنا) برای سنجش اعتبار مشتری قبل از صدور کارت اعتباری و دریافت گزارش های اعتباری از بانک بوجود آمده است.
-
در چه صورتی سازمان مکنا، اعتبار متقاضی کارت را رد میکند؟
پرشدن سقف اعتبار، داشتن بدهی غیرجاری، داشتن چک برگشتی، وجود بدحسابی قبلی و بودن نام متقاضی کارت در لیست سیاه باعث می شود اعتبار ایشان توسط مکنا تایید نگردد.
-
مزایای استفاده از کارت اعتباری بانک ملی چیست؟
1- قدرت خرید بیشتر. دارنده کارت میتواند با اعتباری که در کارت موجود است، اقدام به خرید نموده و سپس به صورت اقساطی بدهی خود را پرداخت نماید.
2- شرایط آسان دریافت. با حداقل وثیقه و کمترین مراجعه به شعبه بانک ملی ایران، امکان دریافت کارت اعتبای بانک ملی ایران میسر میباشد.
3- مدیریت هزینه و آزادی عمل در پرداخت. اعتبار مصرفی کارتهای اعتباری رامیتوان به صورت اقساطی و با تعداد اقساط انتخابی پرداخت نمود.
4- اعتبار مستمر. با پرداخت اقساط/ کل بدهی، اعتبار کارت اعتباری به اندازه مبلغ پرداختی پس از کسر کسورات (آبونمان، کارمزدها) شارژ میشود.
-
میزان سود تسهیلات کارت اعتباری چه قدر است؟
سود تسهیلات کارت های اعتباری توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می شود. لازم به ذکر است سود متعلقه به عقد مرابحه، مشمول تسهیلات کارت اعتباری نیز میشود.
-
تعیین نحوه باز پرداخت بدهی به چه صورت است؟
دارنده کارت پس از دریافت صورتحساب موظف است ظرف مدت 5 روز (تقویمی) به صورت اینترنتی و از طریق وب سایت شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا به نشانی www.bmicc.ir نسبت به تعیین تکلیف آن، یعنی انتخاب پرداخت یکجا یا انتخاب پرداخت اقساطی اقدام نماید.
-
چرا در صورت عدم تعیین تکلیف نحوه بازپرداخت بدهی در اولین صورتحساب، سیستم بصورت خودکار بدهی دارنده کارت را به حداکثر اقساط ممکن تبدیل می کند؟
باتوجه به اینکه در صورت عدم پرداخت بدهی در زمان مقرر، وجه التزامی (جریمه) به عنوان دیرکرد درنظر گرفته میشود، به همین علت برای به حداقل رساندن وجه التزام، سیستم به صورت خودکار بدهی دارنده کارت را به بیشترین تعداد اقساط تبدیل مینماید.
-
نحوه اطلاع از باقیمانده اعتبار به چه صورت است؟
با استفاده از دستگاه های خودپرداز (ATM) و پایانه های فروشگاهی (POS) امکان استعلام مانده حساب وجود دارد.