سوالات رایج مشتریان

  • مشخصات کارت اعتباری بانک ملی ایران چیست؟

    1- کارتهای اعتباری بانک ملی ایران بر مبنای عقد مرابحه و قانون عملیات بانکی بدون ربا میباشد.
    2- دارنده کارت میتواند تا میزان مشخصی که به آن سقف اعتبار گفته میشود، از محل اعتباری که توسط بانک ملی ایران به آن اختصاص داده شده است، از مراکز فروش کالا یا خدمات خرید کرده و بنا به شرایط خود به صورت یک جا یا اقساطی با فواصل و مبالغ انتخابی خود اقدام به پرداخت نماید.
    3- اعتبار تخصیصی به کارت های اعتباری، از نوع گردشی می باشد.

  • منظور از گردشی بودن اعتبار چیست؟

    گردشی بودن اعتبار به این معنا است که در هر پرداخت، بانک پس از کسر سود یا کارمزد یا وجه التزام، اصل اعتبار را مجدداً به حساب دارنده کارت اعتباری باز می-گرداند و دارنده کارت مجدداً میتواند آن را مصرف کند.

  • نحوه درخواست کارت های اعتباری بانک ملی ایران به چه صورت است؟

    درخواست کارت­های اعتباری از طریق مراجعه به تمامی شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور میسر می­باشد.

  • شرایط عمومی دریافت کارت اعتباری بانک ملی ایران چه می باشد؟

    1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران

    2- داشتن حداقل 18 سال تمام.

    3- دارا بودن یکی از انواع سپرده­ های قرض الحسنه جاری، پس انداز و سرمایه­ گذاری کوتاه مدت سیبا برای اتصال به کارت اعتباری.

    4- عدم سابقه چک برگشتی نزد شبکه بانکی کشور.

    5- عدم بدهی غیرجاری.

  • آیا ضامن متقاضی کارت باید دارای حساب در یکی از شعب بانک ملی ایران باشد؟

    بله

  • کارت اعتباری از چه زمانی فعال می شود؟

    کارت­های اعتباری بانک ملی ایران در زمان تحویل به مشتری، توسط کاربر شعبه فعال می­شود.

  • کارت اعتباری بانک ملی ایران تا چه مدت دارای اعتبار است؟ (تاریخ انقضا)

    مدت اعتبار کارت­های اعتباری بانک ملی ایران بسته به نوع محصولات و سیاست­های بانک ملی ایران تعیین می­شود. در حال حاضر مدت اعتبار تمامی کارت­های اعتباری یکساله می­باشد.

  • آیا کارت اعتباری همانند کارت های بانکی قابلیت انجام خریدهای اینترنتی را دارند؟

    بله، با استفاده از رمز دوم و اطلاعات مندرج بر روی کارت می توان به صورت اینترنتی اقدام به خرید نمود.

  • نحوه تعریف یا تغییر رمز دوم کارت اعتباری به چه صورت است؟

    تعریف یا تغییر رمز دوم توسط مشتری و با استفاده از دستگاه­های خودپرداز (عابر بانک) بانک ملی ایران انجام می­گیرد.

  • آیا امکان تغییر رمز کارت اعتباری توسط مشتری وجود دارد؟

    بله، مشتری با استفاده از دستگاه­های خودپرداز (عابر بانک) بانک ملی ایران قادر به تغییر رمز کارت (اعم از رمز اول و رمز دوم) می­باشد.

  • اقدامات لازم در صورت فراموش کردن رمز اول کارت اعتباری چیست؟

    دارنده کارت می­بایست با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر، به یکی از شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور مراجعه نماید.

  • سقف اعتبار کارت های اعتباری بانک ملی ایران به چه میزان است؟

    سقف اعتبار تخصیصی به هر مشتری از طریق مکانیزم اعتبارسنجی مشخص می­شود

  • آیا امکان برداشت وجه نقد از طریق خودپرداز و یا کارتخوان های شعب امکان پذیر می باشد؟

    خیر. طبق قوانین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، برداشت وجه نقد از کارت­های اعتباری ممنوع است

  • آیا انتقال وجه از کارت¬های اعتباری به سایر کارت¬ها (کارت به کارت) وجود دارد؟

    خیر. انتقال اعتبار از کارت اعتباری به سایر کارت­های اعتباری امکان­پذیر نمی­باشد.

  • چه ترمینال هایی پذیرنده کارت اعتباری بانک ملی ایران می باشند؟

    کارت­های اعتباری بانک ملی ایران در تمامی پایانه­های فروشگاهی(POS) متصل به شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک)، دروازه­های پرداخت اینترنتی به عنوان مراکز پذیرش کارت­های اعتباری و دستگاه­های خودپرداز (فقط برای انجام عملیات مانده­گیری اعتبار کارت) قابل استفاده می­باشند.

  • در صورت سرقت یا مفقود شدن کارت اعتباری چه اقداماتی می بایست صورت گیرد؟

    دارنده کارت می­بایست برای مسدود کردن کارت اعتباری با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر به یکی از شعب بانک ملی ایران مراجعه نماید و یا با شماره
    43087-021 (واحد ارتباط با مشتریان شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا) تماس حاصل نماید.

  • از چه طریقی می توان صورتحساب کارت اعتباری را دریافت کرد؟

    1- شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا صورتحساب تمامی مشتریان کارت اعتباری بانک ملی ایران را به پست الکترونیکی معرفی شده از مشتریان ارسال می­نماید.

    2- با مراجعه به وب سایت شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا به نشانی https://www.bmicc.ir امکان دریافت صورتحساب وجود دارد.

    3- با مراجعه به شعب بانک ملی ایران امکان دریافت صورتحساب وجود دارد.

  • منظور از گزینه سود دوره در صورتحساب چیست؟

    در صورت مصرف اعتبار کارت، از زمان انجام تراکنش تا زمان صدور صورتحساب، سودی محاسبه می­­شود که سود دوره نامیده می­شود.

  • گزینه جمع کارمزد در صورتحساب چه کارمزدهایی را شامل می شود؟

    1- آبونمان کارت اعتباری.

    2-کارمزد مانده­گیری (درصورت استعلام مانده اعتبار ازپایانه ­های فروشگاهی(POS) یا خودپردازها).

  • مبلغ آبونمان کارت های اعتباری به چه میزان است؟

    مبلغ آبونمان کارت­ های اعتباری مرابحه 1% مبلغ اعتبار تخصیصی می باشد، این مبلغ در اولین صورتحساب صادره از دارنده کارت اخذ می­گردد.

     

  • منظور از مبلغ قسط سر رسید شده ذکر شده در صورتحساب چیست؟

    قسطی که زمان پرداخت آن فرا رسیده باشد، قسط سررسید شده نامیده می­شود.

  • منظور از مبلغ قسط سر رسید گذشته ذکر شده در صورتحساب چیست؟

    قسطی که مهلت پرداخت آن گذشته باشد، قسط سر رسید گذشته نامیده می­شود. لازم به ذکر است این قسط مشمول وجه التزام (جریمه دیرکرد پرداخت) می­شود.

  • منظور از وجه التزام ذکر شده در صورتحساب چیست؟

    جریمه­ای که به دارنده کارت به علت دیرکرد پرداخت اقساط تخصیص یافته است.

  • منظور از گزینه سود تسهیلات ذکر شده در صورتحساب چیست؟

    اگر دارنده کارت بازپرداخت بدهی خود را به صورت اقساطی انتخاب نماید، مبلغی به بدهی وی اضافه می شود که سود تسهیلات نامیده می شود. لازم به ذکر است سود تسهیلات از زمان صدور صورتحساب تا پایان آخرین قسط محاسبه می شود.

  • نحوه پرداخت اقساط به چه صورت است؟

    پرداخت اقساط به صورت اینترنتی و از طریق مراجعه به وب سایت شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا به نشانی https://www.bmicc.ir و یا وب سایت بانک ملی ایران به نشانی http://www.bmi.ir امکان پذیر می باشد.

  • اقدامات لازم از سوی مشتری برای تسویه حساب کامل کارت چیست؟

    بدین منظور دارنده کارت می بایست به شعبه صادرکننده کارت اعتباری مراجعه نموده و پس از درخواست تسویه حساب کامل کارت به صورت کتبی، تمام بدهی خود را پرداخت نماید

  • قرارداد لازم الاجرا چیست؟

    قرارداد لازم الاجرا سندی رسمی است که بر اساس قانون بانکداری بدون ربا، بین بانک و دارنده کارت تنظیم می­شود که به موجب آن در صورت عدم پرداخت بدهی توسط دارنده کارت، بانک می­تواند نسبت به اخذ اجرائیه در مراجع قانونی اقدام نماید.

  • نحوه فسخ قرارداد لازم الاجرا به چه صورت است؟

    با تسویه حساب کامل کارت اعتباری، قرارداد لازم الاجرا فسخ می­شود.

  • آیا امکان تمدید کارت اعتباری وجود دارد؟

    بله، در صورت تمایل دارنده کارت و با تشخیص رئیس شعبه صادرکننده، امکان تمدید کارت وجود دارد.

  • سامانه مکنا چیست؟

    صدور کارت اعتباری، منوط به شناسایی مشتریان و ریسک اعتباری آنها است. به همین منظور مرکزی تحت عنوان "مرکز کنترل و نظارت اعتبارات" (مکنا) برای سنجش اعتبار مشتری قبل از صدور کارت اعتباری و دریافت گزارش های اعتباری از بانک بوجود آمده است.

  • در چه صورتی سازمان مکنا، اعتبار متقاضی کارت را رد میکند؟

    پرشدن سقف اعتبار، داشتن بدهی غیرجاری، داشتن چک برگشتی، وجود بدحسابی قبلی و بودن نام متقاضی کارت در لیست سیاه باعث می شود اعتبار ایشان توسط مکنا تایید نگردد.

  • مزایای استفاده از کارت اعتباری بانک ملی چیست؟

    1- قدرت خرید بیشتر. دارنده کارت می­تواند با اعتباری که در کارت موجود است، اقدام به خرید نموده و سپس به صورت اقساطی بدهی خود را پرداخت نماید.

    2- شرایط آسان دریافت. با حداقل وثیقه و کمترین مراجعه به شعبه بانک ملی ایران، امکان دریافت کارت اعتبای بانک ملی ایران میسر می­باشد.

    3- مدیریت هزینه و آزادی عمل در پرداخت. اعتبار مصرفی کارت­های اعتباری رامی­توان به صورت اقساطی و با تعداد اقساط انتخابی پرداخت نمود.

    4- اعتبار مستمر. با پرداخت اقساط/ کل بدهی، اعتبار کارت اعتباری به اندازه مبلغ پرداختی پس از کسر کسورات (آبونمان، کارمزدها) شارژ می­شود.

  • میزان سود تسهیلات کارت اعتباری چه قدر است؟

    سود تسهیلات کارت های اعتباری توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می شود. لازم به ذکر است سود متعلقه به عقد مرابحه، مشمول تسهیلات کارت اعتباری نیز می­شود.

  • تعیین نحوه باز پرداخت بدهی به چه صورت است؟

    دارنده کارت پس از دریافت صورتحساب موظف است ظرف مدت 5 روز (تقویمی) به صورت اینترنتی و از طریق وب سایت شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا به نشانی www.bmicc.ir نسبت به تعیین تکلیف آن، یعنی انتخاب پرداخت یکجا یا انتخاب پرداخت اقساطی اقدام نماید.

  • چرا در صورت عدم تعیین تکلیف نحوه بازپرداخت بدهی در اولین صورتحساب، سیستم بصورت خودکار بدهی دارنده کارت را به حداکثر اقساط ممکن تبدیل می کند؟

    باتوجه به اینکه در صورت عدم پرداخت بدهی در زمان مقرر، وجه التزامی (جریمه) به عنوان دیرکرد درنظر گرفته می­شود، به همین علت برای به حداقل رساندن وجه التزام، سیستم به صورت خودکار بدهی دارنده کارت را به بیشترین تعداد اقساط تبدیل می­نماید.

  • نحوه اطلاع از باقیمانده اعتبار به چه صورت است؟

    با استفاده از دستگاه های خودپرداز (ATM) و پایانه های فروشگاهی (POS) امکان استعلام مانده حساب وجود دارد.